Dlaczego odpoczynek jest ważny?

Kult produktywności obecny w przestrzeni publicznej i mediach powoduje, że “bycie zajętym” jest wręcz nobilitujące, a na odpoczynek szkoda czasu. Skupiamy się na ciągłym “robieniu czegoś” do tego stopnia, że rodzi się w nas poczucie winy i niezadowolenie z siebie kiedy przemęczony organizm odmawia współpracy. Jak tego uniknąć? Jak zadbać o zdrowie i higienę umysłu? Co zrobić, żeby zredukować stres i zawalczyć o work life balance?

Odpuść sobie i odpocznij

Nie jesteśmy maszynami, nie mamy niewyczerpanych zasobów energii, nie działamy automatycznie. Nie jesteśmy w stanie wziąć na siebie góry obowiązków i wypełniać ich wszystkich wzorowo. Im szybciej sobie to uświadomimy tym lepiej. Wymagajmy od siebie, ale nie stawiajmy poprzeczki zbyt wysoko, bo doprowadzi to do frustracji, złości i poczucia winy. Zauważ, że odpuszczenie sobie wygórowanych oczekiwań może zwiększyć twoją szansę na sukces. Spojrzysz na postawione przed tobą zadania spokojnie, bo będziesz wiedzieć, że umiesz sobie z nimi dobrze poradzić.

Młoda kobieta siedzi w fotelu i pije z kubka ciepłą herbatę.
Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Dlaczego odpoczynek jest ważny?

Tak jak w sporcie nie ma osiągnięć bez regeneracji, tak samo wyniki pracy nie będą zadowalające bez odpoczynku. To nie ciężka praca prowadzi do sukcesu tylko mądra. Mądrość w pracy polega między innymi na umiejętności obiektywnej oceny swoich możliwości. Bierzesz na siebie tyle, ile jesteś w stanie wykonać i nie starasz się na siłę udowadniać, że możesz więcej. Tylko w ten sposób zagwarantujesz sobie wewnętrzny spokój i równowagę. Pamiętaj: jesteś człowiekiem i potrzebujesz mieć czas nie tylko na pracę, ale i odpoczynek. Aha, i praca w domu to też praca!

Jak odpoczywać?

Tak jak lubisz najbardziej! To, że twoja koleżanka relaksuje się chodząc po galeriach handlowych nie znaczy, że Ty też musisz. Znajdź coś, co sprawi ci największą radość i przyjemność. Odpoczywaj – w zależności od twojego temperamentu – w samotności np. urządzając sobie długą kąpiel bądź spacerując po parku albo z bliskimi grając w planszówki i układając puzzle. Staraj się nie spędzać wolnego czasu na oglądaniu filmów czy telewizji – po kilku godzinach pracy przed komputerem twoje oczy mają prawo być już zmęczone. Nie zapominaj, że podstawą zdrowego wypoczynku jest sen, na który powinniśmy przeznaczać od 7 do 9 godzin dziennie.

Kobieta siedzi w łóżku w piżamie, w ręku trzyma kubek owocowej herbaty.
Photo by JESHOOTS.com from Pexels

Odpoczynek to dla ciebie udręka?

Jeśli odpowiedziałeś/aś na to pytanie twierdząco to być może warto sprawdzić czy nie jesteś pracoholikiem.Psychologia klasyfikuje pracoholizm jako zaburzenie behawioralne polegające na odczuwaniu ciągłej wewnętrznej potrzeby pracy. Jest to złożony stan, który objawia się np. obniżonym samopoczuciem w dni wolne od pracy, ciągłym myśleniem o obowiązkach zawodowych, znudzeniem tematami innymi niż zawodowe, rezygnowaniem z urlopu z własnej woli, brakiem czasu dla bliskich czy trzymaniem służbowej komórki zawsze w pobliżu. Pracoholizm można wyleczyć uczęszczając na psychoterapię i korzystając z pomocy specjalisty, który pomoże w ukształtowaniu zdolności kontroli swoich zachowań i nauczy jak akceptować swoją osobę w pełni, nie uzależniając swojej wartości od wyników pracy.

Odpoczynek to nie marnotrawstwo czasu

Masz prawo odpoczywać nawet jeśli nie zrealizowałaś/eś wszystkich zadań zapisanych tego dnia na liście to-do, a najlepiej jeśli czas na relaks wpiszesz na taką listę. Czas poświęcony na odciążenieumysłu i odzyskanie sił nie jest zmarnowany. To inwestycja, która może się zwrócić w postaci zwiększonej efektywności pracy i kreatywności!

Dodaj komentarz

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00