Portfolio ważniejsze od CV – jak je przygotować?

W zawodach artystycznych kluczową rolę odgrywa portfolio, które ma prezentować przekrój naszej twórczości i zachęcić odbiorcę do zainteresowania naszą ofertą. Jak portfolio powinno być skonstruowane? Co powinno zawierać? Odpowiedzi na te i kilka innych pytań znajdziesz poniżej.

Komu i po co potrzebne portfolio?

Każdy twórca-freelancer powinien zastanowić się nad przygotowaniem portfolio, za pomocą którego przedstawi ewentualnemu zleceniodawcy swoje możliwości i umiejętności. Fotograf zamieści tam swoje fotografie, grafik – grafiki, a copywriter – próbki tekstów. Po co nam portfolio? To jedyna i niepowtarzalna okazja, żeby zrobić wrażenie i przekonać do siebie osoby potencjalnie zainteresowane naszą ofertą.

Zdjęcie z portfolio Pavla Danilyuka.
Photo by Pavel Danilyuk from Pexels

5 cech idealnego portfolio

  • łatwe w odbiorze – musi być uporządkowane, nie powinno męczyć oczu neonowymi kolorami ani zbyt długimi zbitymi blokami tekst
  • w formacie dopasowanym do usługi jaką oferujesz – jeśli jesteś projektantem stron internetowych albo grafikiem komputerowym to raczej oczywiste, że Twoje portfolio powinno być w formie cyfrowej, a nie drukowanej
  • aktualne – to bardzo ważne, żeby na bieżąco aktualizować swoją teczkę, uzupełniaj ją za każdym razem kiedy weźmiesz udział w ciekawym projekcie, albo otrzymasz za swoją pracę jakąś nagrodę – pokażesz w ten sposób, że nie osiadłeś/aś na laurach, ale wciąż się rozwijasz swoje umiejętności
  • zwięzłe, ale dobrej jakości – nie marnuj czasu osoby zapoznającej się z Twoim portfolio wieloma pracami o podobnych właściwościach, dobierz raczej swoje najlepsze dzieła i zadbaj o ich jak najlepszą ekspozycję; sprawdza się tutaj zasada “krótko, ale treściwie”
  • różnorodne, ale spójne – przedstaw prace różnego rodzaju, żeby zaprezentować wszystkie swoje możliwości, ale pamiętaj, żeby wszystko się ze sobą łączyło, miało cechy wspólne, które nie będą budziły wątpliwości, że prace należą do jednego twórcy
Na ekranie smartfona widnieje informacja po angielsku ze strony internetowej Bena Kolde: "I design and develop experiences that make people's lives simple".
Photo by Ben Kolde on Unsplash

Co oprócz prac powinno się znaleźć w portfolio?

Prace to nie wszystko! W portfolio musisz też przybliżyć swoją sylwetkę jako twórcy. Jak to zrobić? Zawrzyj w swoim portfolio:

  • dane osobowe i kontaktowe – najważniejsze informacje takie jak imię, nazwisko, pseudonim artystyczny (jeśli posiadasz), datę urodzenia, miasto zamieszkania, nie zapomnij też o umieszczeniu danych umożliwiających kontakt z Tobą: adres mailowy, numer telefonu, adres strony internetowej (jeśli posiadasz i odnosi się ona do Twojej pracy artystycznej)
  • życiorys artystyczny – opisz swoje wykształcenie i doświadczenie w dziedzinie, którą się zajmujesz, odnotuj na przykład fakt ukończenia uczelni/kierunku artystycznego, stypendia, nagrody, wystawy indywidualne i zbiorowe, publikacje
  • manifest artystyczny – to miejsce, w którym opisujesz swoje idee, przedstawiasz zagadnienia, które podejmujesz w swoich pracach, prezentujesz swoje krótko- i długoterminowe cele artystyczne
  • przykładowe prace – pamiętaj, żeby zadbać o dobrą jakość prezntowanych zdjęć i/lub grafik, uporządkuj je dzieląc na kategorie, dodaj krótkie, ale dokładne opisy
  • referencje/ informacje prasowe – jeśli miałeś/aś przyjemność pojawić się w prasie zamieść skany artykułów i opisz dokładnie skąd pochodzą, wszelkie pozytywne referencje od poprzednich zleceniodawców również powinny się tu znaleźć

Wiesz już jak powinno wyglądać idealne portfolio, co powinno zawierać. Przygotowuj je powoli i starannie, bez pośpiechu. Dopracuj najmniejsze szczegóły. To w końcu Twoja wizytówka jako artysty!

Dodaj komentarz

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00