Portfolio – jak zaprezentować swoje prace?

Jak efektownie pokazać swoje prace, gdy jesteś fotografem, grafikiem albo copywriterem? Nie każde portfolio będzie wyglądało tak samo. Specyfikacja Twojego zawodu może wymagać zastosowania konkretnych środków, by odpowiednio zaprezentować swoje dokonania.

W większości przypadków jako portfolio najlepiej sprawdzą się własne strony internetowe, na których bez ograniczeń można opublikować swoje najlepsze prace. Jednak jak zrobić to w sposób, by klienci nie mieli wątpliwości, czego mogą od Ciebie oczekiwać?

O tym, jakie elementy są konieczne, by stworzyć dobre portfolio, pisaliśmy w artykule Portfolio ważniejsze od CV – jak  je przygotować? Dziś zajmiemy się tym, w jaki sposób swoje prace mogą przedstawić artyści, twórcy stron internetowych czy copywrterzy.

Portfolio dla fotografa

Jak pisaliśmy wyżej, fotografowie (i inni twórcy), mogą garściami czerpać z dobrodziejstw internetu. Do prezentowania swoich zdjęć z powodzeniem mogą wykorzystać portale społecznościowe, które bardzo lubią się ze zdjęciami. Prowadzenie kont na Instagramie i Facebooku to bardzo wygodna opcja, gdy nie chcesz lub jeszcze nie możesz pozwolić sobie na własną stronę internetową.

Prawdą jest, że posiadanie własnej witryny wygląda jednak dużo bardziej profesjonalnie niż link do profilu, którego serwis narzuca sporo ograniczeń. Stronę internetową możesz stworzyć i dostosować do swoich wymagań, umieszczając dodatkowo niezbędne informacje o Tobie i Twojej działalności. Więcej o tworzeniu własnego fotobloga możesz przeczytać w artykule Fotoblog – czy to się jeszcze opłaca? Warto pamiętać, by w portfolio nie umieszczać wszystkich zdjęć, jakie tylko uda Ci się zrobić. Wybierz kilka najlepszych ujęć, które będą Twoją najlepszą wizytówką. Więcej zdjęć możesz systematycznie umieszczać na blogu lub w osobnej zakładce. Ważnym jest, żeby systematycznie uzupełniać swoją stronę. Zdjęcia sprzed kilku lat, nawet te najlepsze, będą tworzyły wrażenie, że witryna jest stara, a Ty stoisz w miejscu.

Portfolio w formie fotoksiążki to must have każdego zawodowego fotografa.
Photo by Toa Heftiba on Unsplash.

Na spotkanie z klientem warto przygotować również portfolio w formie fizycznego albumu. Dużo lepsze wrażenie zrobisz na klientach, gdy zamiast pokazywania na smartfonie swojego profilu, dasz im do rąk książkę wypełnioną Twoimi pracami. W sieci bez problemu można znaleźć gotowe szablony takich fotoksiążek, oferowanych na przykład przez cewe.pl.

Portfolio dla grafika

Dla grafików, tak samo jak dla fotografów, najlepszym rozwiązaniem będzie założenie własnej strony internetowej, którą mogą dostosować do swoich własnych wymagań. W tym przypadku portfolio stworzone w witrynie również będzie sprawiało dużo lepsze wrażenie, niż przesyłanie klientom luźnych plików czy linków do stron.

Oprócz tego istnieją specjalne portale dla grafików, gdzie mogą oni prezentować swoje prace. Jednym z najważniejszych jest portal Behance, na którym użytkownicy publikują swoje prace (również te, nad którymi jeszcze pracują). Innym tego typu portalem jest Artstation, gdzie odnajdą swoje miejsce również twórcy gier.

Portfolio dla artysty

W przypadku prezentacji prac artysty najlepszym rozwiązaniem będą strona internetowa oraz klasyczne, drukowane portfolio. Własna witryna internetowa ma o tyle większą przewagę, że można w niej umieścić więcej formatów, nie tylko zdjęcia. Z powodzeniem można opublikować tam filmy czy animacje, dodać muzykę i niezbędne efekty dźwiękowe.

 Wiele przydatnych informacji i wskazówek na temat tego, jak stworzyć dobre portfolio artysty i co koniecznie musi się w nim znaleźć, znajdziecie w poradnikach na stronie Rynek i sztuka.

Mężczyzna w ubrudzonym farbami fartuchu w trakcie pracy nad kolejnym obrazem.
Photo by Eddy Klaus on Unsplash.

Portfolio twórców stron internetowych

W tym przypadku rozwiązanie jest bardzo proste – twórcy stron internetowych za swoje portfolio mają strony internetowe, które zrobili. Tutaj również warto pokusić się o zaprezentowanie próbek w jednym miejscu, zamiast umieszczania adresów internetowych. Wystarczą dobrze złożone zrzuty ekranu, które zaprezentują stronę w jej okazałości, oraz krótki opis projektu z linkiem. Przykładem takiego portfolio jest Stevedesing.

Portfolio dla copywriterów

A jak poradzić sobie mogą z tym tematem copywriterzy? Ich prace najczęściej znajdują się na stronach i profilach obcych firm, dlatego ważnym jest, aby zabezpieczali swoje teksty na wypadek awarii systemu czy usunięcia wpisu. Zamiast prezentować klientom teksty w formie luźnych plików tekstowych, mogą zapisać je w formie zrzutów ekranów i ich fragmenty publikować na przykład na swojej witrynie. Tekst na tle strony konkretnej firmy z grafikami będzie wyglądał dużo lepiej niż zwykły, wordowski plik.

Copywriterzy swoje portfolio mogą założyć na specjalnie stworzonych do tego stronach, na przykład Journoportfolio czy Clippings.

Portfolio to wizytówka każdego twórcy, warto zatem dopilnować, by było zrobione jak najdokładniej i dawało o nas jak najlepsze świadectwo. W końcu pierwsze wrażenie robi się tylko raz.

Dodaj komentarz

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00