Zawód: bloger – praca marzeń?

Od 2015 w oficjalnej klasyfikacji zawodów i specjalności urzędów pracy możemy znaleźć pod numerem 265902 zawód “Bloger / vloger”. Do jego zadań zawodowych należy m.in. pisanie tekstów / artykułów własnych i sponsorowanych, wykonywanie zdjęć i umieszczanie ich na platformie blogowej. Brzmi jak praca marzeń? A może jednak jest to już pieśń przeszłości, bo w niedługim czasie blogi zostaną zastąpione przez media społecznościowe?

Bloger – profesjonalista czy hobbysta?

Bloger to twórca internetowy publikujący swoje treści na blogu. Coraz częściej blogerzy specjalizują się w jakiejś dziedzinie, a w wyniku tego ich blogi nazywane są eksperckimi. Dlaczego o blogerach mówi się jako o grupie zawodowej, a prowadzenie bloga uznawane jest za pracę? Dawno minęły już czasy kiedy blogi były wyłącznie internetowymi pamiętnikami. Teraz są one także źródłami wiedzy i inspiracji, z których czerpią duże rzesze użytkowników internetu, a blogerzy chcąc powiększać swoją społeczność muszą ciągle rozwijać swoje umiejętności w zakresie pisania tekstów, wykonywania fotografii i grafik komputerowych, montażu filmów, tworzenia stron internetowych, marketingu internetowego oraz budowania własnej marki. W ten sposób robi się z tego praca na pełen etat.

Kobieta robi telefonem zdjęcia rozłożonych na jasnym tle przedmiotów.
Photo by RF._.studio from Pexels

Dlaczego warto mieć bloga?

Powodów może być tyle, ile aspirujących blogerów. Dla jednych będzie to potrzeba dzielenia się pasją, a dla innych zaprezentowanie w ten sposób swojego portfolio. Dość oczywiste jest, że jeśli szukamy na przykład ślubnego fotografa to chcielibyśmy zobaczyć efekty dotychczas wykonanych przez niego sesji. Fotoblog byłby w tej sytuacji wspaniałym rozwiązaniem! Kolejnym ważnym argumentem, który przemawia za tym, że warto mieć bloga jest pozyskiwanieklientów, których zainteresowania będą pokrwały się z treściami przez nas publikowanymi. Dużo bardziej prawdopodobne jest bowiem, że Twoim klientem będzie czytelnik Twojego bloga niż spacerowicz w parku, któremu wręczysz ulotkę.

Bloger czy influencer? Blog czy media społecznościowe? A może jedno i drugie?

Ważne, żebyś jako bloger lub po prostu influencer znał różnice między mediami społecznościowymi, na które nie masz żadnego wpływu, a własnym blogiem, o którym decydujesz w zdecydowanie większym stopniu. Musisz brać pod uwagę, że publikując swoje na treści na Instagramie, YouTube czy Facebooku jesteś w 100% zależny od algorytmów, których nie sposób poznać. W każdej chwili możesz też zostać zbanowany/a, a Twoje treści przepadną na zawsze. Prowadząc swój własny blog masz zdecydowanie większą kontrolę nad tym, w jakiej formie prezentujesz swoją twórczość, a wszelkie bany nakładasz Ty, a nie ktoś na Ciebie. To nie znaczy, że profili w mediach społecznościowych posiadać nie warto, ale żeby nie zadbać też o możliwość komunikacji z Twoją społecznością poprzez medium, o którego kształcie i zasadach fukcjonowania decydujesz Ty.

Kobieta pracuje na laptopie nad swoim blogiem. We wnętrzu panuje artystyczny nieład.
Photo by Vlada Karpovich from Pexels

Jeszcze kilka argumentów za posiadaniem własnego bloga

  • Posty na blogach nie są ograniczone limitami znaków. Możesz napisać tyle ile potrzebujesz, żeby wyczerpująco opisać podejmowany temat i w ten sposób tworzyć pełnowymiarowe wpisy.
  • Na blogu użytkownicy mogą skorzystać z wyszukiwarki i archiwum wpisów. W ten sposób będą mogli odnaleźć interesujący ich artykuł nawet po długim czasie od opublikowania i nie zniknie on w otchłani newsfeedów.
  • Bloger może wykorzystać swój blog jako wizytówkę dla swojej całej internetowej działalności. Może tam przedstawić siebie, swoją twórczość i osiągnięcia w bardziej szczegółowy i interesujący sposób niż w “bio” na Facebooku czy Instagramie.
  • Na blogu zasięg organiczny zawsze będzie wynosił 100%, o ile przyzwyczaimy naszych odbiorców do regularnego jego odwiedzania np. poprzez systematyczne publikowanie 1-2 tekstów tygodniowo. W mediach społecznościowych to algorytmy decydują, które treści docierają do odbiorców.

Bloger to zawód stosunkowo nowy, dlatego dla niektórych wciąż abstrakcyjną myślą jest to, że zarabiać można na publikowaniu treści w internecie. Obecnie jednak jest to już zawód na pełen etat i warto skupić się na rozwijaniu swojej internetowej twórczości w postaci bloga oraz uzupełnianiu jej działalnością w mediach społecznościowych.

Dodaj komentarz

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00