Bycie influencerem to stosunkowo młody zawód. Są już jednak osoby, które na tym polu osiągnęły sporo i jest to ich praca na pełen etat, z której się utrzymują. Określenie “influencer” (w wersji polskiej “lider opinii”) pojawiło się wraz z popularyzacją mediów społecznościowych i to właśnie w tym miejscu toczą się działania zawodowe osób, które postanowiły wykonywać taką pracę.
Influencer – kto to jest?
Influencer to wpływowa osoba, najczęściej freelancer, która dzięki swojemu zasięgowi jest w stanie oddziaływać na ludzi, z którymi buduje trwałe relacje. Kiedyś zdecydowanie większą moc oddziaływania miały gwiazdy z telewizji, teraz, kiedy duża część populacji ma dostęp do internetu, życie influencera toczy się w mediach społecznościowych np. na Facebooku, Instragramie, YouTube, Twitterze, Snapchacie czy TikToku.
Jak zostać influencerem?
Bycie influencerem wcale nie jest proste – choć modne. Podstawowym wymaganiem jest umiejętność zbudowania wokół siebie społeczności ludzi, którzy będą nam ufać. Jak to zrobić?
- przygotowując wartościowe treści – należy znaleźć swoją niszę, w której mamy jakąś wiedzę, doświadczenia i coś do powiedzenia, być może będzie to kanał na YouTube, na którym będą pojawiały się podróżnicze filmiki, a może ciekawostki naukowe przedstawiane w zrozumiały dla przeciętnego człowieka sposób na Instagramie
- będąc uczciwym i autentycznym – ludzie bardzo szybko wyczuwają fałsz i obłudę, i przestają obserwować profile, na których nie mogą liczyć na szczerość
- publikując niekoniecznie często, ale systematycznie – spodziewając się, że nowe filmy pojawiają się na youtube’owym kanale na przykład co tydzień możemy zarezerwować sobie te kilkanaście minut na obejrzenie go, w ten sposób wyrabia się przyzwyczajenie, które “każe” odbiorcom regularnie w określonym czasie sprawdzać czy na kanale ulubionego twórcy pojawiło się coś nowego
Influencer marketing – czy się opłaca?
Influencer marketing to nowa gałąź marketingu, która polega na współpracy danej firmy z influencerem. Staje się on pośrednikiem między daną marką, a jej potencjalnymi klientami, czyli swoimi odbiorcami. W ten sposób marka może zaprezentować swój produkt lub usługę licznej grupie docelowej, przeznaczjąc na ten cel budżet zdecydowanie mniejszy niż np. na przygotowanie dużej kampanii reklamowej. Jest to działanie bardziej opłacalne, ponieważ ludzie zdecydowanie chętniej polegają na opiniach lubianego influencera niż na przekazie reklamowym.
Dlaczego warto współpracować z mikroinfluencerami?
Reklama u microinfluencerów, czyli takich, którzy nie mają wielotysięcznej publiczności, a ich konta nie są słupami reklamowymi to dobry sposób na kształtowanie u odbiorców świadomości istnienia marki. Warto spróbować takiego rodzaju współpracy, ponieważ opinie microinfluencerów traktowane są przez ich społeczność jak rady bliskiej przyjaciółki. Co więcej, stawki za taką reklamę zdecydowanie nie są wygórowane, a mogą przynieść zadowalające rezultaty i korzystnie wpłynąć na rozwój biznesu.
Popularność influencerów i influencer marketingu w świecie mediów społecznościowych stale rośnie. Gra toczy się tu jednak nie o rozpoznawalność, a o zaufanie społeczności do danego influencera/influencerki i jego/jej wyborów. Tylko w sytuacji doboru odpowiedniej osoby do reklamy danych produktów lub usług influencer marketing będzie miał sens, a przez grupę docelową odbierany będzie jako nienachalny.