Organizacja pracy – jak przenieść biuro do domu

Jak zorganizować pracę w domu, aby była efektywna i nie zaburzała równowagi praca–dom? Zobacz, gdzie ustawić swoje biurko, co powinno znajdować się w pobliżu, czego musisz unikać i jak to wszystko poukładać sobie w głowie.

Jak zorganizować pracę w miejscu, w którym śpisz, jesz i budujesz relacje?

Dom coraz częściej staje się centrum życia zawodowego. Jeszcze nie tak dawno praca zdalna była zarezerwowana dla freelancerów, a wielu traktowało ten system organizacji pracy jako ciekawostkę. W dobie koronawirusa ludzie masowo zaczęli przenosić swoje biura do domu. Nie dla wszystkich okazało się to skuteczne. W końcu dom był ostoją, a sprawy zawodowe zostawiało się przed drzwiami. Tak ważne było nieprzynoszenie pracy do domu, a teraz jest koniecznością. Wiele osób ma problem z organizacją pracy w domu, bo nie wie, jak oddzielić miejsce realizacji obowiązków zawodowych od miejsca, w którym oglądasz telewizję, odpoczywasz czy bawisz się z dziećmi. Przecież nie rozciągniesz nagle ostrokołu wokól biurka. Rozwiązaniem jest umiejętne wyodrębnienie przestrzeni w domu i w głowie.

Gdzie w domu urządzić swoje biuro? 

Jeśli masz możliwość wydzielić sobie pokój w mieszkaniu, który będzie pełnił funkcję domowego biura, to z korzystaj z niej. W oczywisty sposób ustanowisz ten pokój miejscem pracy. Ważny, abyś nie robił tam nic innego. Staraj się nie jeść tam, nie odpoczywać, nie czytać ulubionych książek, nie grać w gry. To miejsce do pracy i tak musi być zapisane w Twojej głowie.

Jeśli nie masz w domu dodatkowego pokoju, musisz wyodrębnić przestrzeń biurową w pokoju, który masz do dyspozycji.

Do tego celu często musi wystarczyć biurko. Ja jednak polecam dołożyć element, który będzie wizualnie oddzielał przestrzeń biurową od pozostałej. Dobrym pomysłem jest zastosowanie oddzielnego dywanu. Dywan w innym kolorze będzie jasno komunikował, że tych kilka metrów należy do przestrzeni zawodowej.

To niezwykle ważne, aby Twój mózg zakodował, gdzie jest praca, a gdzie życie domowe. W innym wypadku będziesz ciągle zmęczony “w domu”, bo mózg będzie w ciągłej gotowości, charakterystycznej dla pracy, a w miejscu pracy będziesz zdekoncentrowany, bo organizm może być akurat w trybie relaksu.

Mnie osobiście bardzo odpowiada zielony kolor dywanu. Nawiązuje do natury, której nam brakuje, jeśli pracujemy w domu i rzadko wychodzimy. Jest kolorem, który uspokaja, ale nie usypia. Dodatkowo w wystrojach wielu mieszkań bardzo kontrastuje z pozostałymi barwami. I dobrze, w końcu ma kontrastować. Wielu projektantów wnętrz by się obraziło, że taki design jest za mało “fancy”, ale myślę, że ci sprytniejsi zaproponowaliby analogiczne rozwiązanie z jeszcze lepszym smakiem. Dla mnie przestrzeń zawodowa musi być przede wszystkim funkcjonalna, w końcu od tego zależy moja organizacja pracy. Kwestię gustu odkładam na drugi plan.

Praca jako freelancer ma bardzo wiele plusów. Młoda kobieta z widocznym tatuażem na udzie siedzi z komputerem na kolanach na kanapie i uśmiecha się, trzymając ręce za głową.

Jak zorganizować pracę w miejscu, w którym śpisz, jesz i budujesz relacje?

Dom coraz częściej staje się centrum życia zawodowego. Jeszcze nie tak dawno praca zdalna była zarezerwowana dla freelancerów, a wielu traktowało ten system organizacji pracy jako ciekawostkę. W dobie koronawirusa ludzie masowo zaczęli przenosić swoje biura do domu. Nie dla wszystkich okazało się to skuteczne. W końcu dom był ostoją, a sprawy zawodowe zostawiało się przed drzwiami. Tak ważne było nieprzynoszenie pracy do domu, a teraz jest koniecznością. Wiele osób ma problem z organizacją pracy w domu, bo nie wie, jak oddzielić miejsce realizacji obowiązków zawodowych od miejsca, w którym oglądasz telewizję, odpoczywasz czy bawisz się z dziećmi. Przecież nie rozciągniesz nagle ostrokołu wokól biurka. Rozwiązaniem jest umiejętne wyodrębnienie przestrzeni w domu i w głowie.

Gdzie w domu urządzić swoje biuro? 

Jeśli masz możliwość wydzielić sobie pokój w mieszkaniu, który będzie pełnił funkcję domowego biura, to z korzystaj z niej. W oczywisty sposób ustanowisz ten pokój miejscem pracy. Ważny, abyś nie robił tam nic innego. Staraj się nie jeść tam, nie odpoczywać, nie czytać ulubionych książek, nie grać w gry. To miejsce do pracy i tak musi być zapisane w Twojej głowie.

Jeśli nie masz w domu dodatkowego pokoju, musisz wyodrębnić przestrzeń biurową w pokoju, który masz do dyspozycji.

Do tego celu często musi wystarczyć biurko. Ja jednak polecam dołożyć element, który będzie wizualnie oddzielał przestrzeń biurową od pozostałej. Dobrym pomysłem jest zastosowanie oddzielnego dywanu. Dywan w innym kolorze będzie jasno komunikował, że tych kilka metrów należy do przestrzeni zawodowej.

To niezwykle ważne, aby Twój mózg zakodował, gdzie jest praca, a gdzie życie domowe. W innym wypadku będziesz ciągle zmęczony “w domu”, bo mózg będzie w ciągłej gotowości, charakterystycznej dla pracy, a w miejscu pracy będziesz zdekoncentrowany, bo organizm może być akurat w trybie relaksu.

Mnie osobiście bardzo odpowiada zielony kolor dywanu. Nawiązuje do natury, której nam brakuje, jeśli pracujemy w domu i rzadko wychodzimy. Jest kolorem, który uspokaja, ale nie usypia. Dodatkowo w wystrojach wielu mieszkań bardzo kontrastuje z pozostałymi barwami. I dobrze, w końcu ma kontrastować. Wielu projektantów wnętrz by się obraziło, że taki design jest za mało “fancy”, ale myślę, że ci sprytniejsi zaproponowaliby analogiczne rozwiązanie z jeszcze lepszym smakiem. Dla mnie przestrzeń zawodowa musi być przede wszystkim funkcjonalna, w końcu od tego zależy moja organizacja pracy. Kwestię gustu odkładam na drugi plan.

Photo by Patrick Perkins on Unsplash

Ustaw biurko w pobliżu lub naprzeciw okna 

Okno daje naturalne światło i pomaga oczom. Jeśli masz możliwość postawienia biurka naprzeciw okna – zrób to. Wpuść jak najwięcej światła. Dzięki temu Twój wzrok będzie mniej obciążony, a po pracy Twoje oczy będą Ci wdzięczne. Jeśli za oknem masz na przykład drzewa, to świetnie. Pamiętaj, aby co jakiś czas na nie popatrzeć. Skupianie wzroku na roślinach, chociaż raz na 15 minut, pomaga rozluźniać oczy. Zieleń zawsze dobrze na nas działa, więc jeśli realizujesz właśnie swoją pięciominutową przerwę, to otwórz okno i popatrz na zieleń. To znacznie lepiej ładuje baterie niż sprawdzanie social media.

Zorganizuj swoje miejsce pracy zdalnej minimalistycznie

Być może lubisz różne ozdoby, figurki, zdjęcia bliskich albo pocztówkę, którą przwiozłeś z Egiptu 5 lat temu, ale sprzyjasz w ten sposób dekoncentracji. Każdy element tego typu wykorzystuje energię Twojego mózgu i przenosi Cię do zupełnie innej przestrzeni mentalnej. Jesteś w pracy, a nie na wakacjach w Egipcie lub na randce w parku. Jeśli masz na biurku takie przedmioty, to przenieś je w inne miejsce. Takie bodźce komunikują Ci “wyjdź z parcy”, a w końcu nie taki jest cel organizowania pracy biurowej w domu.

Już od dawna wiadomo, że minimalizm daje wiele korzyści. Jest bardzo popularny na Dalekim Wschodzie. Niektórzy uważają, że styl minimalistyczny wywodzi sie z filozofii zen. To całkiem sensowne, w końcu zakłada ona między innymi koncentrację, uważność i redukcję cierpienia, czyli wszystko czego potrzebujesz podczas pracy w domu.

Pozbądź się z biurka wszelkich obiektów, które są na nim zbędne. Przenieś dokumenty do segregatora. Nie potrzebujesz kubeczka z długopisami – uwierz mi. Umieść przybory biurowe w szufladzie i używaj ich tylko, kiedy to konieczne, następnie odłóż je spowrotem. W końcu można już podpisywać dokumenty przez internet.

Na moim biurku znajduje się jedynie laptop, tablet graficzny i oczywiście kawa. Są to przedmioty w moim przypadku niezbędne do pracy zdalnej.

organizacja pracy w domu biurko z surowego drewna z widokiem na las

Fotel biurowy powinien wspierać plecy

Ergonomia pracy to temat niezwykle obszerny, ale istnieją pewne pryncypia, które każdy powinien zapamiętać. Należy do nich między innymi odpowiednia pozycja przy pracy. Jeśli chcesz, aby Twój kręgosłup zachował się w dobrym zdrowiu. Zapomnij o pracy w łóżku. Fotel lub krzesło biurowe jest najlepszym rozwiązaniem dla twojej postawy.Kup fotel, który posiada odpowiednio sztywne oparcie i wspiera dolny odcinek kręgosłupa.

Jeśli nie chcesz wydawać kilkuset złotych, czasem wystarczy zainwestować we wkładkę za plecy, która kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Ja takiej używam i bardzo mi pomaga. Dobrze sprawdzają się także fotele z zagłówkiem, są one na tyle wysokie, że pomagają od czasu do czasu odciążyć górny odcinek kręgosłupa.

Nawet najlepszy fotel na nic się nie zda jeśli będziesz siedział nierówno. Pamiętaj o tym, aby twoje nogi były lekko wyprostowane, tak aby stopy były przed kolanami.

Jeśli pracujesz na laptopie, to zorganizuj sobie podkładkę

Od kiedy zainwestowałem w podkładkę pod laptopa, która podnosi wysokość ekranu, nie wyobrażam sobie innej pracy. Dzięki niej moja głowa jest w pozycji niemal równoległej do ekranu laptopa, a szyja się nie napina. To z kolei przekłada się na dłuższą i bardziej efektywniejszą pracę.

Posprzątaj bałagan wokół swojego domowego biura

Wracamy do wątku z minimalizmem. Bałagan zakłóca pracę zdalną i dekoncentruje.Istnieją osoby, którym bałagan nie przeszkadza, ale dla większości jest to kolejna niedokończona sprawa. Mózg wciąż o niej pamięta i jak tylko dostrzegamy: niepościelone łóżko, kubki po kawie, opakowania po czipsach lub inne śmieci – przypomina nam o tym, że trzeba posprzątać. Zrób porządek przed pracą i zamknij temat bałaganu.

Zrób porządek w swojej głowie zanim “pójdziesz” do pracy

Warto mieć w głowie równowagę, aby znalazło się tam miejsce na pracę. Nie da się jednak pozbyć wielu problemów, które zaprzątają Twoją głową na pstryknięcie palcami. Dlatego stwórz nawyk wychodzenia z domu w swojej głowie. Musisz nauczyć się symbolicznie zostawiać sprawy domowe przed drzwiami biura i odwrotnie – sprawy zawodowe przed drzwiami domu. Bez tego bardzo trudno będzie Ci zachować work-life balance.

Dobra organizacja pracy jest połączona z rytuałem wychodzenia do pracy

Kiedy chodziłeś do biura niemal każdego dnia wykonywałeś te same czynności. Kiedy chodziłeś do szkoły także wykonywałeś szereg codziennych rytuałów przed wyjściem z domu. Nauczyłeś się w ten sposób która przestrzeń należy do szkoły, a która do domu.

Jeśli chcesz dobrze zorganizować pracę w domu, to musisz zrobić to samo. Nie musisz wykonywać jakichś nietypowych czynności. Wystarczy, że będziesz konsekwentny w swoich nawykach. Możesz spróbować z ceremonią parzenia kawy lub herbaty, ubieraniem się w bardziej eleganckie ubrania czy określoną serią ćwiczeń. W ten sposób dajesz swojemu mózgowi czas na przejście ze stanu “dom” do stanu “biuro”.

Mam nadzieję, że tych kilka wskazówek pomoże Ci skutecznie zorganizować sobie pracę w domu. Powodzenia!

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00