Jak wypromować SWOJĄ książkę? (I nie tylko) – 5 sposobów

Jeśli bierzesz się za pisanie książki z myślą o selfpublishingu, to czeka Cię wyzwanie zdobycia czytelników i jednocześnie klientów. Książki, to nie jest produkt pierwszej potrzeby jak bułki czy woda. W zależności od tego, jaką tematykę wybierzesz, Twoim zadaniem jest zgromadzenie osób, które są zainteresowane treścią: ekspercką, pomocową, rozwojową, fabularną czy jaką tylko sobie wymarzysz. Zadanie nie jest łatwe, ale nie jest niemożliwe! Sprawdź nasze sposoby na to, jak wypromować swoją książkę.

Najpierw zdecyduj, że chcesz zacząć promocję

Wielu autorów roztacza wokół swojej książki mityczną aurę dzieła. Nie ujmując w żadnym wypadku Twojej twórczości, dzieło to także produkt, a produkt kupują klienci. Na samym początku procesu marketingowego zaakceptuj fakt, że czeka Cię sprzedaż i wszystko, co z tym związane. Jeśli chcesz to zostawić wydawnictwom – droga wolna, ale ten wpis dedykuję osobom, które chcą wydać i sprzedać swoją twórczość własnym sumptem.

To nic złego i w żaden sposób nie ujmuje Tobie, ani Twojej twórczości. Skoro zrobiłeś coś dobrego, to warto to pokazać ludziom, których to ubogaci. Niektórzy nawet twierdzą, że Twoim obowiązkiem jest podzielić się swoją wartością z innymi. Sprzedaż jest ostatecznie wymianą jakiegoś dobra na inne. Potraktuj więc swoją książkę jako dobro mające prawo zagościć w rękach osób, które go oczekują.

Kto kupi moją książkę?

To jedno z kluczowych pytań. Żeby skutecznie wypromować swoją książkę, musisz wiedzieć, kto jest odbiorcą docelowym. Sprawa nie jest taka prosta. Nie wystarczy założyć, że “moja książka jest dla każdego”, bo jak wiadomo, dla każdego, to dla nikogo. Odbiorca Twojej pozycji powinien być dobrze określony.

Kierujesz swój utwór do kobiet – super, ale kobiet w jakim wieku? To tylko 10% informacji, jakich potrzebujesz. Oprócz standardowej demografii, musisz znać psychografię klienta.

Oznacza to, że bardziej skupiasz się na życiu odbiorcy w kontekście jego problemów, wyzwań, dążeń, ambicji, planów, potencjału, ograniczeń, zainteresowań. Wiesz o odbiorcy tyle, ile wiesz o dobrym znajomym.

Dzięki prawidłowemu określeniu grupy docelowej, wiesz gdzie warto się pokazać ze swoją książką, jakim językiem mówić, jak przekonać odbiorcę do zakupu.

Jak zdobyć rozgłos dla książki? Inwestuj w społeczność

Żeby rozreklamować swoją książkę najlepiej jest ją promować zanim w ogóle powstanie. Do tego celu warto zgromadzić społeczność zainteresowaną rozwiązaniem jakiegoś problemu lub po prostu jakimś tematem.

Przykłady

  • Jeśli piszesz książkę o rodzajach ryb słodkowodnych, to warto zgromadzić wokół siebie wędkarzy i wśród nich zdobyć rozgłos.
  • Jeśli piszesz o tym, jak prowadzić bloga, to stwórz grupę dla blogerów lub przyszłych blogerów.
  • Jeśli piszesz, jak budować lepsze związki, to stwórz grupę dla kobiet zainteresowanych rozwojem osobistym.
  • Jeśli piszesz książkę fantastyczną, to stwórz grupę dla miłośników fantasy i animuj ją aktywnie.


Przykłady można mnożyć, ale pewne jest to, że aby promocja książki poszła sprawnie, potrzebna jest dobrze zbudowana społeczność.

Załóż grupę na Facebooku, na której wypromujesz swoją książkę

Grupy na Facebooku mają się dobrze i wygląda na to, że będą się miały coraz lepiej. Widać to po fakcie, że Facebook wciąż rozbudowuje funkcjonalności na grupach i dodaje nowe możliwości. Grupa to idealne miejsce do wypromowania książki i zbudowania prawdziwej i zaangażowanej społeczności.

Załóż własną grupę, aby wypromować książkę

Musisz się jednak liczyć z tym, że nie wystarczy założyć grupę i czekać, aż ludzie się w niej znajdą i będą dodatkowo aktywni.

  1. Najpierw musisz poświęcić sporo czasu na dobre przemyślenie grupy. W końcu musi być na tyle atrakcyjna, aby ludzie chcieli do niej dołączyć.
  2. Następnie musisz włożyć sporo wysiłku, żeby ją wypromować i zdobyć odbiorców.
  3. Teraz czeka Cię sporo testowania różnych sposobów na zaangażowanie. Warto wciąż udoskonalać grupę, aby zaangażować ludzi. Testuj różne formaty, zadawaj pytania, rób gry i zabawy, dziel się ciekawostkami. Sprawdzaj, co Twoja grupa lubi najbardziej.
  4. Pilnuj, aby nie było spamu.
  5. Nie osiadaj na laurach – grupa wymaga dużo zaangażowania i obecności administratora.

Dzięki dobrze rozwiniętej grupie masz szansę zbudować markę osobistą, a to w przypadku autorów książki rzecz niezwykle ważna.

Wypromujesz swoją książkę dzięki marce osobistej

Książki kupujemy nie tylko dla treści, ale także dla autora. Jeśli kogoś szanujesz, podziwiasz, obserwujesz i inspirujesz się nim, to pewnie chcesz mieć i czytać jego książki, prawda?

Trzeba więc dbać o wizerunek, aby Twoje nazwisko zyskiwało coraz większą rozpoznawalność. Udzielają wywiadów, prowadź bloga, rozwijaj Instagram lub kanał na YouTube. Dziel się swoimi przemyśleniami i wiedzą. Pojawiaj się także u innych twórców, aby docierać także do ich społeczności.

Zobacz 5 nieoczywistych sposobów budowania marki osobistej.

Wielkie rozdanie – inwestycja w promocję książki i mocna strategia

Masz 500 egzemplarzy – poświęć 10, 20, a może 50 z nich na cele promocyjne. Zrób sobie listę 100 osób, które mają dobre dotarcie do społeczności. Zgłoś się do tych “mikro” influencerów i zaproponuj, że wyślesz im książkę w zamian za recenzję na social media.

żeby wypromować książkę, warto robić konkursy

Nie musisz, a nawet nie powinieneś szukać wyłącznie influencerów z zasięgami na poziomie 100 tysięcy obserwatorów, bo takie osoby zazwyczaj szukają dużych i drogich współprac. Mali influencerzy z mniej liczną społecznością, chętniej nawiążą taką współpracę.

Wypromuj swoją książkę przy pomocy konkursów

To bardzo mocny sposób na zdobycie dużej rozpoznawalności. Ten punkt jest mocno związany z wcześniejszym akapitem “Wielkie rozdanie…”. Dobry konkurs to nagroda dla trzech stron – dla Ciebie, dla Twojego partnera i dla jego społeczności.

Znajdź do współpracy kilku “mikro” influencerów i zaproponuj im zrobienie konkursu. W ramach konkursu dany mikro-infulencer przygotowuje nagrody – jedną lub jedyną i główną nagrodą może być Twoja książka. Partner wymyśla zasady konkursu sam lub Ty go wyręczasz i sam proponujesz coś ciekawego.

Dzięki temu:

  • Partner wygrywa, bo ma ciekawą aktywność i prezent dla swojej społeczności.
  • Społeczność partnera wygrywa, bo ma ciekawą zabawę i szansę na nagrodę.
  • Ty wygrywasz, bo masz dodatkowe dotarcie i zwiększasz zasięg swojej książki.

Jak widzisz, na promocję książki składają się: działania przygotowawcze, dobra strategia, stałe działania promocyjne, budowanie społeczności, budowanie marki osobistej i sporo kreatywności. Wypróbuj nasze sposoby, ale nie bój się tworzyć własne rozwiązania.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00