5 nieoczywistych zasad budowania marki osobistej

Niezależnie od tego, czy jesteś artystą, przedsiębiorcą, ekspertem czy po prostu człowiekiem od rozrywki, jeśli chcesz budować markę osobistą, to zacznij to robić mądrze. Marka osobista to w końcu Twoje dobre imię, na które pracuje się ciężko, a niszczy w jednej chwili.

 1. Przestań budować markę osobistą

Pewnie sobie myślisz, że nie po to czytasz artykuł o budowaniu marki osobistej, żeby zaraz w pierwszym zdaniu autor tekstu Cię od tego odwodził. Jeśli na Twoim czole pojawiły się małe kropelki potu spowodowane ciśnieniem, które właśnie Ci podskoczyło, to spieszę z chłodną chusteczką, aby Cię ukoić – chodzi o podejście do tematu, a nie zaprzestanie wszystkich działań. Już dobrze? Ok, to jedziemy dalej. 

Sporo czasu poświęciłem na zgłębianie zagadnienia marki osobistej. Naczytałem się licznych książek, w których z reguły było to samo. Serio. Jeśli chcesz budować markę osobistą, to nie idź drogą utartych schematów i cienkich banałów…

Marka osobista to droga kręta i długa. Nie dojdziesz do celu, idąc ścieżką wyświechtanych frazesów. Nie chcę mówić, że literatura, którą przyswoiłem była zupełnie bezwartościowa, bo być może wielu ludziom, nowym w temacie, mogłaby otworzyć oczy na pewne sprawy, ale dla mnie to było za mało. Może od czasu do czasu ktoś wspomniał o autentyczności, ale przypominało to nadmuchany balonik – było po prostu puste. Co to znaczy być autentycznym? Jeśli chcesz być autentycznym, to się nad tym nie zastanawiaj, tylko bądź autentyczny!

Nie próbuj budować marki osobistej – bądź marką osobistą.

5-nieoczywistych-zasad-budowania-marki-osobistej

2. Odwiedź psychoterapeutę

Albo znajdź sposób na zaakceptowanie siebie. Bez tego nie zrobisz ani kroku w kierunku marki osobistej. Jeśli nie poczujesz się dobrze z tym, kim jesteś, ciągle będziesz gonił własny ogon i wzbudzał u ludzi poczucie, że coś udajesz. Cały proces budowania marki osobistej powinien się zacząć w gabinecie psychoterapeutycznym. Jeśli nie akceptujesz siebie, to prędzej czy później obudzisz się z myślą „kim ja u licha jestem i co ja tu robię?!”. Skoro Ty nie będziesz wiedział, kim jesteś i nie będziesz akceptował siebie samego, to czemu Twoi odbiorcy mieliby postąpić inaczej?

3. Znajdź swoje „WHY” – na spokojnie

Mówimy o tym na każdym kroku. Odpowiedź na pytanie „dlaczego” jest fundamentalna dla dobrej marki osobistej. Nie chodzi o to, aby ciągle spamować „dlaczego robisz to, co robisz”, ale o to, by realizować misję. Dobra marka po prostu pomaga innym. Nie musisz od razu przyklejać sobie na czoło czerwonego krzyża, ale powinieneś dawać swojej społeczności jak najwięcej tego, co masz najlepsze. Nawet jeśli zajmujesz się opowiadaniem dowcipów, możesz pomagać ludziom, bo wnosisz promyk radości, który rozjaśni szarzyznę ich dnia codziennego. 

4. Pomagaj, ile wlezie!

To najważniejsze zadanie marki osobistej. Chodzi (albo siedzi) i pomaga jak poparzony! I bardzo dobrze! To jedyny i najważniejszy powód, dla którego ludzie będą za Tobą podążać. Jeśli ktoś myśli, że zyska „followersów”, bo chce być sławny, to za horyzontem nic na niego nie czeka. Ludzie będą Cię szanować, kochać, ufać Ci, jeśli stanowisz dla nich wartość! A wartościowy, to przydatny, dobry, pomocny.

5. Wyjdź z szuflady

Wiem, że skromność jest fajna, i że może Ci się podobać. BA! To może być nawet Twoja podstawowa wartość! Ale błagam… Nie wymagaj od odbiorców, że będą Cię szukać. Żyjemy w czasach, w których wszystkiego jest pod dostatkiem! Dostęp do ludzi, produktów i usług jest banalnie łatwy. Dlatego (nie)stety musisz wziąć się w garść, wyjść z szuflady i pokazywać się światu, ze swoimi myślami, poglądami, emocjami, produktami, usługami, filmami, zdjęciami. Po prostu pokazuj się takim, jakim jesteś. Nie musisz się przechwalać i spamować jak opętany. Chodzi o to, aby po prostu dać się zobaczyć i poznać.

Bonus!

A jeśli nie podobają Ci się te zasady, to po prostu wywołaj skandal. Ale później się nie dziw, że jesteś gwiazdeczką jednego spektaklu i nikt Cię nie traktuje poważnie… Sądzę jednak, że skoro to czytasz, to daleko Ci do takich pomysłów i za to Cię szanuję.

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00