5 nieoczywistych zasad budowania marki osobistej

Niezależnie od tego, czy jesteś artystą, przedsiębiorcą, ekspertem czy po prostu człowiekiem od rozrywki, jeśli chcesz budować markę osobistą, to zacznij to robić mądrze. Marka osobista to w końcu Twoje dobre imię, na które pracuje się ciężko, a niszczy w jednej chwili.

 1. Przestań budować markę osobistą

Pewnie sobie myślisz, że nie po to czytasz artykuł o budowaniu marki osobistej, żeby zaraz w pierwszym zdaniu autor tekstu Cię od tego odwodził. Jeśli na Twoim czole pojawiły się małe kropelki potu spowodowane ciśnieniem, które właśnie Ci podskoczyło, to spieszę z chłodną chusteczką, aby Cię ukoić – chodzi o podejście do tematu, a nie zaprzestanie wszystkich działań. Już dobrze? Ok, to jedziemy dalej. 

Sporo czasu poświęciłem na zgłębianie zagadnienia marki osobistej. Naczytałem się licznych książek, w których z reguły było to samo. Serio. Jeśli chcesz budować markę osobistą, to nie idź drogą utartych schematów i cienkich banałów…

Marka osobista to droga kręta i długa. Nie dojdziesz do celu, idąc ścieżką wyświechtanych frazesów. Nie chcę mówić, że literatura, którą przyswoiłem była zupełnie bezwartościowa, bo być może wielu ludziom, nowym w temacie, mogłaby otworzyć oczy na pewne sprawy, ale dla mnie to było za mało. Może od czasu do czasu ktoś wspomniał o autentyczności, ale przypominało to nadmuchany balonik – było po prostu puste. Co to znaczy być autentycznym? Jeśli chcesz być autentycznym, to się nad tym nie zastanawiaj, tylko bądź autentyczny!

Nie próbuj budować marki osobistej – bądź marką osobistą.

2. Odwiedź psychoterapeutę

Albo znajdź sposób na zaakceptowanie siebie. Bez tego nie zrobisz ani kroku w kierunku marki osobistej. Jeśli nie poczujesz się dobrze z tym, kim jesteś, ciągle będziesz gonił własny ogon i wzbudzał u ludzi poczucie, że coś udajesz. Cały proces budowania marki osobistej powinien się zacząć w gabinecie psychoterapeutycznym. Jeśli nie akceptujesz siebie, to prędzej czy później obudzisz się z myślą „kim ja u licha jestem i co ja tu robię?!”. Skoro Ty nie będziesz wiedział, kim jesteś i nie będziesz akceptował siebie samego, to czemu Twoi odbiorcy mieliby postąpić inaczej?

3. Znajdź swoje „WHY” – na spokojnie

Mówimy o tym na każdym kroku. Odpowiedź na pytanie „dlaczego” jest fundamentalna dla dobrej marki osobistej. Nie chodzi o to, aby ciągle spamować „dlaczego robisz to, co robisz”, ale o to, by realizować misję. Dobra marka po prostu pomaga innym. Nie musisz od razu przyklejać sobie na czoło czerwonego krzyża, ale powinieneś dawać swojej społeczności jak najwięcej tego, co masz najlepsze. Nawet jeśli zajmujesz się opowiadaniem dowcipów, możesz pomagać ludziom, bo wnosisz promyk radości, który rozjaśni szarzyznę ich dnia codziennego. 

4. Pomagaj, ile wlezie!

To najważniejsze zadanie marki osobistej. Chodzi (albo siedzi) i pomaga jak poparzony! I bardzo dobrze! To jedyny i najważniejszy powód, dla którego ludzie będą za Tobą podążać. Jeśli ktoś myśli, że zyska „followersów”, bo chce być sławny, to za horyzontem nic na niego nie czeka. Ludzie będą Cię szanować, kochać, ufać Ci, jeśli stanowisz dla nich wartość! A wartościowy, to przydatny, dobry, pomocny.

5. Wyjdź z szuflady

Wiem, że skromność jest fajna, i że może Ci się podobać. BA! To może być nawet Twoja podstawowa wartość! Ale błagam… Nie wymagaj od odbiorców, że będą Cię szukać. Żyjemy w czasach, w których wszystkiego jest pod dostatkiem! Dostęp do ludzi, produktów i usług jest banalnie łatwy. Dlatego (nie)stety musisz wziąć się w garść, wyjść z szuflady i pokazywać się światu, ze swoimi myślami, poglądami, emocjami, produktami, usługami, filmami, zdjęciami. Po prostu pokazuj się takim, jakim jesteś. Nie musisz się przechwalać i spamować jak opętany. Chodzi o to, aby po prostu dać się zobaczyć i poznać.

 

Bonus!

A jeśli nie podobają Ci się te zasady, to po prostu wywołaj skandal. Ale później się nie dziw, że jesteś gwiazdeczką jednego spektaklu i nikt Cię nie traktuje poważnie… Sądzę jednak, że skoro to czytasz, to daleko Ci do takich pomysłów i za to Cię szanuję.

 

autor Erwin Gałan

Psycholog, marketingowiec, twórca. Założyciel portalu tworzeto.pl i autor bloga erwingalan.pl.

Quality content – wzór na doskonałą treść

Quality content – wzór na doskonałą treść

9,75 rzeczy, które pomogą Ci tworzyć lepiej niż inni – Maciej Wojtas

9,75 rzeczy, które pomogą Ci tworzyć lepiej niż inni – Maciej Wojtas

Czy Facebook to dobre miejsce na sprzedaż?

Czy Facebook to dobre miejsce na sprzedaż?

Planowanie vs improwizacja: dwie metody pracy twórczej na przykładzie pisania książki

Planowanie vs improwizacja: dwie metody pracy twórczej na przykładzie pisania książki

Selfpublishing, czyli jak się dobrze wydać?

Selfpublishing, czyli jak się dobrze wydać?

Dlaczego ludzie kupują sztukę? Lista 14 powodów

Dlaczego ludzie kupują sztukę? Lista 14 powodów

Biznes solo czy w duecie? Nasze doświadczenia

Biznes solo czy w duecie? Nasze doświadczenia

Wyjdź z szuflady – zarabiajmy na twórczości

Wyjdź z szuflady – zarabiajmy na twórczości

Jak wytrzymać z artystą-atencjuszem?

Jak wytrzymać z artystą-atencjuszem?

Owocowa afera metkowa. Szczerze, co o tym myślimy

Owocowa afera metkowa. Szczerze, co o tym myślimy

Art bloger – na czym polega praca blogera artystycznego

Art bloger – na czym polega praca blogera artystycznego

Dlaczego e-mail marketing działa na twoich klientów

Dlaczego e-mail marketing działa na twoich klientów

9 rzeczy, które musisz przestać robić, aby być lepszym twórcą

9 rzeczy, które musisz przestać robić, aby być lepszym twórcą

Copywriting w dobrym wydaniu, czyli jak pisać, żeby nas klikali

Copywriting w dobrym wydaniu, czyli jak pisać, żeby nas klikali

Jak sprzedawać rękodzieło – o czym koniecznie musisz pamiętać

Jak sprzedawać rękodzieło – o czym koniecznie musisz pamiętać

Freelancer a podatki – jak to ogarnąć?

Freelancer a podatki – jak to ogarnąć?

Praca w domu. Jak zarabiać w czasie kwarantanny [2020]

Praca w domu. Jak zarabiać w czasie kwarantanny [2020]

Szkoła zabija kreatywność – jak blokuje się twórcze myślenie

Szkoła zabija kreatywność – jak blokuje się twórcze myślenie

Freelancer – co powinien umieć? Sprawdź listę 9 cech

Freelancer – co powinien umieć? Sprawdź listę 9 cech

Freelancer w praktyce. Plusy i minusy takiej pracy

Freelancer w praktyce. Plusy i minusy takiej pracy

Codzienne rytuały – dlaczego musisz je mieć? 12 POWODÓW

Codzienne rytuały – dlaczego musisz je mieć? 12 POWODÓW

Freelancer – kim jest i na czym polega taka praca?

Freelancer – kim jest i na czym polega taka praca?

Organizacja pracy – jak przenieść biuro do domu

Organizacja pracy – jak przenieść biuro do domu

TWORZĘ TO – nowoczesny portal dla twórców

TWORZĘ TO – nowoczesny portal dla twórców

Dołącz do 2,939 subskrybentów!

Newsletter tylko dla tych, którym się chce

ikona-wyjdz-z-szuflady2
Grupa na Facebooku

Wyjdź z szuflady - zarabiajmy na twórczości

Jeśli masz własnego bloga, kanał YT lub inne medium, na którym publikujesz swoje treści i chciałbyś podzielić się wiedzą, a przy okazji dotrzeć do szerszej publiczności lub po prostu zdobyć link na swoje WWW, to pisz śmiało na:

Postaw nam kawę

Jeśli masz ochotę i podoba ci się to, co tworzymy.

KONTAKT

Zgoda

1 + 3 =

TWORZĘ TO