Jak sprzedawać rękodzieło – o czym koniecznie musisz pamiętać

Aby sprzedawać rękodzieło trzeba mieć ogarnięte kwestie prawne i oczywiście klientów. Przy tych pierwszych nie masz zbyt dużego pola manewru, ale za to sposobów na to jak sprzedawać rękodzieło jest sporo.

Rękodzieło – jak sprzedawać zgodnie z prawem

Rękodzieło tak jak każdy rodzaj działalności zarobkowej podlega przepisom prawa. Musisz mieć rozeznanie w tym zakresie, bo inaczej możesz otrzymać smutną korespondencję od instytucji państwowych. Na stronach rządowych znajdziesz niewiele możliwości o tym jak sprzedawać rękodzieło. W zasadzie podają tylko 2 opcje:

– nierejestrowana działalność gospodarcza

– rejestrowana działalność gospodarcza

Wymienione formy mają swoje plusy i minusy. Na przykład nierejstrowana działalność gospodarcza pozwala ci osiągać maksymalnie 50% minimalnych dochodów. Więcej na temat podatków w przypadku działalności freelancerskiej przeczytasz we wpisie freelancer a podatki – jak to ogarnąć?. 

Znajdziesz tam także inne formy prowadzenia działalności poza oczywistą firmą. W tym wpisie skupię jednak na tym, co kluczowe przy sprzedaży rękodzieła z perspektywy dotarcia do klientów.

Poznaj swojego klienta

Z doświadczenia wiem, że dobra strategią jest podstawą skutecznej sprzedaży. Musisz wiedzieć kto jest twoim klientem, a kto nim nie jest. Wiedzieć gdzie i kiedy się pokazywać, w jaki sposób komunikować się z klientem, na co zwraca on uwagę, co go drażni, co wpływa na decyzję zakupową i w jakiej kolejności proponować mu swoje produkty. To tylko kilka z opasłej listy pytań dotyczących klienta i twojego produktu lub usługi.

Pamiętaj, że największym błędem na tym etapie jest założenie, że “każdy jest twoim klientem”

Dlaczego?

Nie znając swoich klientów stracisz masę czasu na próbę dotarcia do osób, które nigdy nie kupią od ciebie towaru. Daj sobie szansę na dotarcie do właściwych osób – poznaj swoich klientów.

Zadaj sobie pytanie, czym najprawdopodobniej się charakteryzuje się osoba, która będzie kupować twoje produkty.

Jeśli chcesz określić profil idealnego klienta, to przeczytaj koniecznie nasz poradnik.

kobieta ubrana w rękodzieło naszyjnik

Photo by kyle smith on Unsplash

Po pierwsze autentyczność – sprzedawaj rękodzieło swoją osobowością

Autentyczność – za to kochamy rękodzieło. Poczucie, że trzymasz w ręku przedmiot, który wykonały ludzkie ręce jest bezcenny. To szczególnie ważne w dobie napływu tanich chińskich produktów z wielkich fabryk. To jest podstawowy  wyróżnik twojej marki. Jestem profesjonalnym marketingowcem, ale miałem swój romans z rękodziełem, poznałem wielu rękodzielników i odwiedziłem sporo targów rękodzieła. Najbardziej przyciągały mnie osoby charakterystyczne, wyjątkowe. Stanowiły one silny kontrast do osób, które próbowały handlować importowanym badziewiem i widać było, że podchodzą do produktu czysto instrumentalnie. Ani oni ani ich produkty nie miały charakteru.

Nie staraj się więc być nadmiernie profesjonalna – odwrotnie. Bądź sobą i nie próbuj udawać kogoś, kim nie jesteś. Klient chętniej opowie o produkcie, który od ciebie kupił jeśli będzie mógł podeprzeć się jakąś historią, a spotkanie z ciekawą, charakterystyczną osobą, którą już jesteś to wydarzenie.

kobieta jest sobą i siedzi w garażu
rękodzieło można sprzedawać lepiej dzięki autentyczności

Photo by bruce mars on Unsplash

Oryginalne rękodzieło lepiej się sprzedaje

To wiąże się z poprzednim akapitem. Ale jak sprzedawać rękodzieło, kiedy masz wielką konkurencję? Da się, ale trudno Ci będzie osiągnąć większą skalę. Będziesz musiała konkurować ceną i wkładać mnóstwo wysiłku w sam proces sprzedaży. W końcu możesz się wypalić, a jako artystka jesteś dosyć podatna na takie problemy. Wysoka wrażliwość daje wspaniałe korzyści, ale także ma swoją cenę.

Szukaj swojego produktu, swojej niszy. Rzadkie produkty są wartościowe. Zwłaszcza jeśli są ręcznie robione. Dzieki kreatywności możesz zarobić jeszcze więcej. Nie musisz wymyślać koła od zera. możesz wykonywać coś, co już istenieje, ale w swoim stylu.

Żeby znaleźć pomysł na siebie, stworzyć wyjątkowy produkt, trzeba próbować nowych rzeczy. W końcu:

Aby mieć dobry pomysł trzeba mieć dużo pomysłów

Internet to droga, aby lepiej sprzedawać rękodzieło

To oczywiste, że internet będzie zdobywał przewagę nad tradycyjną formą sprzedaży. Choć typowe “face to face” ma swój urok i sam uwielbiam chodzić na targi staroci, rękodzieła – rzeczy ładnych, to ostatnie doświadczenia związane z koronawirusem przyspieszyły proces przenoszenia sprzedaży do internetu.

Idealną sytuacją byłoby posiadanie własnego sklepu internetowego, ale możesz także spróbować od czegoś darmowego jak social media. Przy budowie sklepu internetowego dla rękodzielnika możemy Ci pomóc. Napisz na kontakt@tworzeto.pl

Plankton – segment tanich, drobnych produktów pomoże sprzedawać rękodzieło

Najważniejsze, aby klient kupił twój produkt pierwszy raz. Osoby, które już raz kupiły produkt danej marki z większym prawdopodobieństwem dokonają zakupu ponownie. Pierwsza decyzja zakupowa jest bywa jednak wyzwaniem. Klient musi poznać markę, polubić i chcieć zainwestować. Wydawanie pieniędzy to najtrudniejsza i ostateczna decyzja dla wielu konsumentów. Im wyższa cena tym trudniej jest podjąć decyzję zakupową. Jeśli przygotujesz plankton – serię drobnych i stosunkowo tanich produktów, to ułatwisz decyzję o pierwszych zakupach.

Buduj bazę klientów – zacznij sprzedawać rękodzieło profesjonalnie

Aby to zrobić musisz mieć kontakt do swoich odbiorców, co pozwoli ci wrócić do nich z produktem. Kiedy posiadasz bazę mailową, możesz co jakiś czas informować swoich klientów o nowościach w swoim sklepie. Oczywiście budowanie bazy wymaga dbania o nią. Nie możesz nachalnie spamować ich komunikatami sprzedażowymi. Warto pokazywać im swoje życie jako rękodzielnika i swój warsztat od kuchni. To pobudza wyobraźnie i przybliża cię do klientów – skraca dystans.

Aby budować bazę mailową najlepszy będzie sklep internetowy lub przynajmniej klient mailowy jak Mail Chimp, Freshmail, GetResponse i wiele innych.

Jeśli sprzedajesz poza swoim sklepem internetowym, możesz stworzyć specjalny formularz zakupu, w którym będzie miejsce na podanie adresu e-mail. Pamiętaj, że wymagany będzie specjalny regulamin i zgoda twojego klienta na przetwarzanie danych osobowych i wysyłanie informacji handlowej. 

kobieta sprzedaje rekodzieło przez internet

Photo by Andrew Neel on Unsplash

Zacznij skutecznie sprzedawać rękodzieło dzięki social media

Jeśli do tej pory unikałaś Facebooka lub Instagrama, to najwyższy czas się z nimi przeprosić. Wiele biznesów już tam jest, a co ważniejsze – twoi klienci już kupują na social media. Oczywiście cała zabawa nie jest taka prosta i taka darmowa. Trzeba umieć poruszać się w świecie social sellingu, aby nie tworzyć nachalnej sprzedaży lub nie być zbyt zachowawczym. Dobry balans pomiędzy budowaniem i angażowaniem społeczności, a sprzedażą jest niezbędny.

Nie musisz być na każdej platformie social media – zacznij od jednej, na której czujesz się najlepiej

Wbrew temu, co doradzają kołczowie sprzedaży, nie musisz mieć jak najwięcej kont w social media. Jeśli użytkowników jednej platformy jest w Polsce kilka milionów, to jest ich wystarczająco dużo, aby zamienić część z nich w swoich klientów. Jeśli będziesz tworzyć kilka kont jednocześnie, to żadne z nich nie będzie wystarczająco dopracowane, a dodatkowo twój czas całkowicie zaanektuje “siedzenie na fejsbukach”.

Dla rękodzielników dobrze sprawdzają się platformy takie jak: Pinterest, Instagram lub Facebook. Nie jest oczywiście powiedziane, że nie możesz odpalić swojego kanału na YouTube – dzień z życia rękodzielnika może być naprawde łakomym kąskiem dla społeczności tego portalu.

Dbaj o doskonałą prezentację produktów

Niezależnie, czy sprzedajesz przez internet, czy off-line pokazuj swoje produkty w najlepszy z możliwych sposobów. Nie musisz od razu inwestować w aparat za 10 000 zł – wystarczy, że poczytasz trochę o zasadach fotografii produktowej i zadbasz o dobre światło.

To, że ludzie kupują oczami, to fakt. Pozwól potencjalnym klientom zakochać się w swoim rękodziele, rób zdjęcia w ciekawych aranżacjach, pokazuj kreatywne sposoby użycia twoich produktów. W ten sposób znacznie szybciej zaczniesz sprzedawać rękodzieło.

Jeśli wrzucasz zdjęcia do internetu, to nie przeginaj z filtrami. Zbyt “podkręcone” zdjęcia wyglądają nieautentycznie, a przecież tobie zależy właśnie na tym, aby być prawdziwym.

jak sprzedawać rękodzieło kobieta zastanawia się

Photo by S O C I A L . C U T on Unsplash

Zacznij od swoich znajomych na Facebooku

Chcesz szybkiego startu? To dobrze! Jeśli zbierzesz pierwszy feedback, to będziesz wiedziała, co udoskonalić i na co najlepiej reagują twoi potencjalni klienci. Pod żadnym pozorem nie pytaj swoich przyjaciół o zdanie. Dlaczego? Bo to twoi przyjaciele i zależy im na twoim samopoczuciu. Będą więc unikać krytyki, a nie o to chodzi. Oczywiście znajdą się tacy przyjaciele, którzy powiedzą ci bez ogródek całą prawdę w oczy, ale to rzadkość. Jest sposób, aby sprytnie zdobyć w miarę wiarygodną informację zwrotną i potencjalnych klientów.

Zrób test! Czyli reguła trójki!

Przygotuj 3 produkty. Zrób album 3 zdjęć. Opublikuj na swoim prywatnym facebooku 3 albumy jednocześnie i sprawdź, który będzie miał najwięcej reakcji. Brzmi dosyć banalnie, ale pomyśl: jeśli ludzie reagują bardziej na jedną treść, a na drugą mniej, to znaczy, że ta pierwsza robi na nich wrażenie. To ważna informacja! Dzięki temu będziesz wiedzieć, na jakim produkcie warto się skupić jeśli chodzi o start w sprzedaży rękodzieła.

Wyjdź z szuflady i pokaż innym to, co tworzysz. Nawet jeśli nie czujesz się mocna w sprzedaży, to zwyczajnie pokaż się i powtarzaj to. W końcu padnie sakramentalne “po ile?”.

Nie poddawaj się, konsekwencja jest najważniejsza

Istnieją cechy, które pomogą ci odnaleźć się w świecie freelancerskim. Choć efekty niekiedy przychodzą powoli, to warto na nie czekać. Kto by nie chciał żyć ze swojej pasji? Czasem trzeba uzbroić się w cierpliowść choć nasz mózg ma z tym duży problem. Jesteśmy naturalnie nastawieni na uzyskiwanie szybkich rezultatów. W dzisiejszym świecie, to konsekwencja ma większą wartość. Każdy dzień, w którym robisz coś dla swojego rękodzielniczego biznesu, zbliża cię do osiągnięcia celu i do nowych klientów. Sam byłem świadkiem rozkwitu rękodzielniczych biznesów. To, co piękne wymaga poświęceń. Podobnie jest w przypadku sprzedaży rękodzieła.

Pamiętaj tylko, aby być konsekwentnym mądrze. Jedne błędy trzeba popełnić, ale innych można uniknąć. Aby popełniać mniej błędów czytaj nas i śledź w social media.

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00