Profil idealnego klienta – jak go określić + Szablon do pobrania

Kiedy zabierasz się za marketing, to prędzej czy później staniesz przed wyzwaniem określenia profilu idealnego klienta. Życzę Ci, aby nastąpiło to prędzej niż później, bo znajomość swojej persony, to rzecz podstawowa i od tego tak naprawdę zależy powodzenie Twoich działań.

Profil idealnego klienta – wiesz o czym myśli przed snem

Profil idealnego klienta to cechy osób, które będą najbardziej zainteresowane Twoim produktem. O tzw. awatarze powinno się wiedzieć niemal wszystko.

Cechy osobowości, podejście do życia, sposoby zdobywania informacji, sposoby podejmowania decyzji, problemy życiowe to tylko niektóre elementy, jakie składają się na profil idealnego klienta.

Spodziewałeś się, że chodzi tu głównie o wiek, płeć, miejsce zamieszkania i tak dalej?

A tu ZONK!

Oczywiście – demografia, czyli wiek, płeć itd… to rzeczy ważne, ale nie najważniejsze.

Dobrze określona persona daje Ci poczucie, że znasz ją niemal osobiście, wiesz o czym myśli przed snem, z kim nigdy by nie chciała pojechać na wakacje i co jada zazwyczaj w piątki. Może wydaje Ci się to przerysowane, ale z własnego doświadczenia wiem, że najlepiej określone persony, to takie, które znasz do bólu!

Znam Cię do bólu mój idealny kliencie!

Kiedy dobrze określisz awatar swojego klienta, to stworzysz doskonałe produkty i perfekcyjny marketing. Kiedy pisaliśmy “Jak przestać tworzyć do szuflady i zacząć zarabiać”, to poświęciliśmy wiele dni na określanie persony.

Zastanawialiśmy się, jak wygląda życie człowieka, do którego piszemy.

Jak wygląda jego dzień, czego się najbardziej obawia, do czego dąży w życiu, jak spędza wolny czas i co go pochłania bez reszty. Dzięki wielogodzinnej pracy i znajomości technik określania persony, napisaliśmy książkę, która zdobywa tak cenne opinie, jak ta:

opinia jak przestać tworzyć do szuflady i zacząć zarabiać

Ustal profil idealnego klienta i działaj mądrze

Warto poświęcić więcej czasu na przygotowania, żeby nie popełnić błędów, które w przyszłości będą nas dużo kosztować. Zastanawialiśmy się, jak wygląda życie człowieka, do którego piszemy bez której nie powinno się podejmować żadnych działań.

Dlaczego?

Bo działasz po omacku i poświęcasz mnóstwo czasu i środków brnąc w kierunku, którego nie znasz – jesteś jak dziecko we mgle. Nie wiesz nawet, czy produkt, jaki tworzysz, będzie interesujący dla osób, do których docierasz. Zastanów się lepiej dla kogo to, co masz, będzie na tyle kuszące, żeby chciał to kupić. To jednak nie wystarczy. Oprócz “dla kogo”, trzeba wiedzieć też “dlaczego”.

przykład persony, jak poznać idealnego klienta

Dzięki ustaleniu profilu idealnego klienta nie popełnisz błędów, które mogą kosztować bardzo wiele, a w niektórych przypadkach prowadzić do katastrofy i całkowitego zaorania biznesu.

Musisz znać odpowiedzi na najważniejsze pytania

W internecie znajdziesz sporo poradników, które pomogą Ci zbliżyć się do określenia profilu idealnego klienta. Ale to nie wystarczy. Najważniejsza w określaniu persony jest umiejętność zdobywania, weryfikowania i syntetyzowania informacji. Sporą część pracy stanowią Twoje założenia, które wynikają z doświadczenia i obserwacji, ale musisz mieć jakieś podstawy, aby to potwierdzić.

Profil idealnego klienta powinien być na tyle atrakcyjny, aby dawał mocny fundament do rozwoju biznesu. Persona powinna mieć siłę nabywczą i chęć do pozyskania Twoich produktów.

Jest wiele pomocnych pytań, które należy sobie zadać przy budowaniu profilu klienta idealnego, ale odpowiedzi na trzy z nich są najważniejsze:

  1. Czy ma problem, który potrafię rozwiązać?
  2. Czy ma potrzebę, którą umiem spełnić?
  3. Czy ma motywację, do szukania mojego rozwiązania – jaka to motywacja? Z czego wynika?

To podstawowe i bardzo często pomijane pytania. Nie wystarczy tylko odpowiedzieć tak/nie. Każde z tych zagadnień trzeba zgłębić, zadając dodatkowo pytanie: “Dlaczego?”.

Moim klientam może być każdy – czyli nikt

Kiedy doświadczony marketer słyszy “moim klientem może być każdy”, to w środku cały się gotuje, bo chyba nie ma nic bardziej irytującego niż założenie, że każdy może zostać klientem danej marki. Nawet marka wody ma swoich zwolenników i przeciwników.

Marka to zestaw symboli, z którymi się identyfikujemy lub nie. Pewnie jedynie klientem powietrza może być każdy, a i tu mam wątpliwości.

idealny klient podejmuje decyzję zakupową w oparciu o swoje wartości i przekonania
Nawet marka wody ma swoją personę

Nawet pochodzenie wody ma znaczenie dla klienta. Znaczenie ma także to z jakimi wartościami identyfikuje się marka i jak je promuje w ramach działań marketingowych. Jeśli wiesz, jakie wartości wyznaje twój target, wiesz także, jak i kiedy je wyrażać.

PRZYKŁAD

W 2017 powstało spore poruszenie za sprawą Pawła Witaszka – ówczesnego wiceprezesa zarządu spółki akcyjnej Nałęczów-Zdrój, znanej jako producent wody mineralnej Cisowianka. Okazało się, że wspiera on finansowo organizację PRO Prawo do życia, czyli Fundację Rodziny Witaszków. Organizacja zajmowała się dążeniem do zaostrzania prawa antyaborcyjnego.

Cisowianka w tamtym czasie stała się dla jednych symbolem “ochrony życia”, a dla drugich – szerzenia fałszywych treści o aborcji.

To tylko woda… A jednak nie tylko.

Czy zatem warto zakładać, że “moim klientem jest każdy”?

Takie podejście wynika często z niewiedzy i to jest ok. Gorzej, gdy wynika z ignorancji – wtedy wiele nie da się zrobić. Jeśli jednak brakuje Ci informacji i chcesz się dowiedzieć więcej o swoim kliencie idealnym, to jesteś w dobrym miejscu. Brawo za poszukiwanie informacji.

Profil idealnego klienta to lek na całe zło

Tak bardzo podkreślam rolę idealnego klienta w biznesie, bo to sposób na rozwiązanie problemów, z którymi boryka się wielu adeptów marketingu.

  • Jak prowadzić social media?
  • Jak zaangażować społeczność?
  • Jak tworzyć skuteczne reklamy?
  • Jak zdobyć ruch na stronę?
  • Jak zmobilizować ludzi do zakupu?
  • Ile powinny kosztować moje usługi?

Znajomość idealnego profilu klienta daje odpowiedź w conajmniej 90% na wszystkie te pytania. Jeśli znasz doskonale potrzeby, bóle i styl życia idealnej persony, to będziesz angażować, budować świadomość i skutecznie sprzedawać.

A kiedy pojawią się problemy – możesz wrócić do swojej persony i przyjrzeć się jej ponownie. Wiele razy miałem tak, że gdy stawałem przed ścianą, powrót do persony rozwiązywał moje trudności.

Utworzenie profilu idealnego klienta wymaga wiedzy i doświadczenia. Dlatego warto szukać jak najwięcej informacji na temat tego procesu. Bo jeśli źle określisz idealną personę, to istnieje ryzyko, że źle ustawisz całą firmę i marketing.

Nie martw się jednak na zapas, bo zbierając informacje o tym, jak określić profil idealnego klienta, zbliżasz się do celu.

Jak zbudować profil idealnego klienta?

Żeby właściwie zbudować profil idealnego klienta, warto najpierw przećwiczyć na różnych przykładach. Choć zadanie z pozoru wydaje się łatwe, to w rzeczywistości wymaga sporo praktycznej wiedzy i doświadczenia.

Prawidłowe określanie persony, to także praca nad sobą i rozwijanie empatii. Dobre narzędzia do tworzenia grupy docelowej oferuje metodologia design thinking. Kiedyś napisałem o tym artykuł. Czym jest design thinking? Czyli robienie rzeczy, których ludzie chcą.

Na początku warto utworzyć sobie własny szablon, w którym wypiszesz przeróżne, podstawowe pytania, na temat swojego idealnego klienta.

Na szczęście nie musisz się o to martwić, bo taki szablon z gotowym przykładem przygotowaliśmy już dla Ciebie. Pobierz go i poćwicz sobie, jak budować idealną personę. Utwórz kilka profili i sprawdź, jak Ci wychodzi. Jeśli uda Ci się wykonać zadanie, to zostaw nam komentarz pod tym wpisem. Dzięki!

Na koniec, mam dla Ciebie prezent…

Dodaj komentarz

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00